Programkereső

A töredezettségmentesítés egy örökkévalóság lesz

Szemző Zsófia, 2016. évi Smohay-díjas képzőművész kiállítása. 1982-ben született Szemző Zsófia a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem grafikus-és média szakán végzett, rajz-akvarell-festmény alapokon mozgófilmeket és térinstallációkat készít. Művei emlékképek, szürreális álmok és a valóság különös keverékei.

A kiállítást megnyitja és a Smohay János Alapítvány 2017. évi díját átadja:
Roskó Gábor képzőművész.


2017. október 6-án, pénteken, 17.00 órakor

Székesfehérvár, Megyeház u. 17.

Szemző Zsófia a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem grafikus- és média szakán végzett. Rajzokat, akvarelleket, kollázsokat, mozgófilmeket, kerámiákat és térinstallációkat készít. Munkáiban tudományos elméleteket, társadalmi kérdéseket, emberi tulajdonságokat jelenít meg képzőművészeti eszközökkel. Nem abban az értelemben társadalomkritikus, hogy aktuálpolitikai kérdésekre ad direkt válaszokat, hanem alternatívát, és inspiráló víziót nyújt. Kutatásai eredményeit részletekben vagy szimbolikusan emeli be munkáiba. 
Művészeti mintákat mutat fel társadalmi jelenségek megoldására, ösztönzi a személyes vonatkozások feltérképezését, és egyúttal élénkíti az ezekről való gondolkodást. A világ dolgaival humorosan, játékosan és komolyan foglalkozik, alkotásai titokzatos utazásokra invitálnak.
Kiállításának címe: A töredezettségmentesítés egy örökkévalóság lesz. A defragmentáció fogalmát a számítástechnikából ismerjük, a merevlemezen lévő adatok átrendezésének folyamata, amelynek célja, hogy az egyes fájlokat ne sok kis darabban, töredezetten tároljuk. 
Szemző Zsófiát évek óta foglalkoztatják az elrontott szituációk, a használhatatlan, megszerelhetetlen, össze nem illő vagy eltörött tárgyak. 
A japán Kintsugi technikát előképnek használva javít meg kerámiákat, bútorokat, ruhadarabokat. A törött tárgyak nemesfémmel történő restaurálása (a Kintsugi jelentése: arannyal összeilleszteni) a távol-keleti országokban egy külön művészeti ággá vált. A lakkban elkevert aranypor szándékosan elnagyolt formában emeli ki a törést, a javítás, a ragasztás vonalát, ezáltal értéket adva a hibának, új textúrát nyújtva az eredeti kerámiának. Az újra ragasztás ebben az értelemben tehát nem restaurálás, hanem új darab életre hívása. A javítással gyarapodnak, elfogadják a változást, a mulandóságot és tökéletlenséget, felülemelkednek a nehézségeken. A hiba felértékelődik, bearanyozódik. A töréseket és javítást a tárgy-történet részeként kezelik, semmint valamit, amit titkolni kellene.
Szemző kiállításán hangsúlyos elemként jelennek meg a törések és javítások. Azokat az ellentmondásokat mutatja be, amelyek az ember által elképzelt ideális megoldás és a megvalósult megoldás, valamint ennek hatásai és mellékhatásai között feszülnek.
Újabb munkáiban, főként videó-sorozatában a félresikerült, lehetetlen vagy hiábavaló helyzeteket szemlélteti. Fókuszában a hibázás, a veszély, a bizonytalanság, a kibillenés és a leleményesség áll. 
Foglalkoztatják a természetben végbemenő lassú változások, irreverzibilis folyamatok és entrópiák is. Kerámiából imitál földrajzi, természeti képződményeket: kristályokat, cseppköveket, hegységeket.

Megtekinthető: 2017. november 5-ig, keddtől vasárnapig 10–18 óráig.

Esemény weboldala

Képek és videók

Térkép

Cím: Székesfehérvár, Megyeház u. 17.

Programajánló