Programkereső

Átalakuló városi közlekedés – az idősek félnek az e-rollerektől, a fiatalok várják

  • 2021.06.30.

Ötven rollerponton vehetünk fel applikációval rollereket július végétől

Nemrég a város polgármestere saját közösségi oldalán szavaztatta meg a helyieket egy új alternatív közlekedési módszer bevezetéséről. Bár igen sokan kétségeiket, sőt, ellenérzéseiket fejezték ki a fejlesztéssel kapcsolatban, a voksolás végül mégis azt az eredményt hozta ki, hogy legyen Fehérváron elektromos bérroller rendszer. Így július közepén – egyelőre 250 rollerrel – be is vezetik ezt a királyok városában.

Kép forrása: Pixabay

Amikor Cser-Palkovics András néhány napja bejelentette, hogy lesz e-roller hálózat Székesfehérváron, igen vegyes visszajelzések érkeztek. 
„A puding próbája az evés, én egy hónapnyi próbaüzemet javasolnék!”
„Inkább a tönkrement városi utakat csinálták volna meg!”
„Na, lesz itt káosz! Kellene külön jogsi rá, és szigorú ellenőrzés.”
„Előbb normális kerékpárutakat kellene létrehozni. Nem a gyalogosok között cirkálni vele. Kifejezetten rossz ötlet így…”
„Ezek a rollerek úgy fekszenek az utcán, mint a háborúban a halott katonák.”

Ugyanakkor meglehetősen sokan támogatják is a rendszer bevezetését, legalábbis a lelkendező kommentek erre engednek következtetni. A Lime rollerjei az elmúlt hónapokban nem csak a fővárosban, de a Balaton partján és a Velencei-tónál is megjelentek és széleskörűen elérhetőek. E sorok írója egy hete éppen egy picike Balaton-menti üdülőfaluban, Pálkövén találkozott velük – s valóban meglehetősen szokatlan látványt nyújtottak az erdős részek mentén fekvő zöld alkalmatosságok. Mint azt a hírekben sokfelé olvashattuk, a rollerek egy része sajnos hamar az enyészeté lesz, a gyártó cég kapásból egy éves élettartammal számol, de a nagyvárosi strapa és főleg a rongálások következtében sajnos ez valójában inkább csak néhány hónap a szakértők szerint. Jó néhány köt ki az árkokban és nem egyet a Dunába dobtak be vicceskedő fiatalok a közelmúltban. Vajon erre a sorsra juthatnak nálunk is?
 
Az elektromos rollerek 2019 májusában jelentek meg Magyarországon, először természetesen a fővárosban és persze kezdetben egy hónapos tesztidőszakban. A magyar fővárossal egyidőben a cég rollereket telepített négy további európai nagyvárosba is. Ám 2020 tavaszán a cég nem csak a kontinensről, hanem Amerikából is visszagyűjtötte a rollerjeit és szüneteltette a szolgáltatását, mert a fertőződés lehetősége ennek során nagyon kicsi volt, mégsem garantálhatták, hogy a rollerekkel való érintkezés 100 %-ban vírusmentes.  A leállás egészen rövid, bő egy hónapos volt, és éppen Budapest volt az első város, ahol újra tudták indítani a rendszert. Problémák azonban maradtak: sokan panaszkodnak arra, hogy a budapesti kerületekben egyszerűen össze-vissza hevernek a gazdátlannak tűnő rollerek, sőt, jó néhányat a Dunába is bedobtak a rongálók. A fehérvári bevezetés ellen ágálók java része a közlekedési káosz növekedése mellett éppen a hasonló helyzetektől tart.
 
Ám ilyen problémák a beszámolók és kommentek szerint minden felhasználó városban vannak – ettől az elektromobilitás még egy igen jól működtethető szisztéma, amelyhez egy idő után talán felzárkózik a közlekedési kultúra is. Az érintett zónán belül viszonylag kedvező árért ugyanis egyes időszakokban csak taxival juthatnánk el, például egy késő éjszakai vonattal, amelynek már nincs közösségi buszjáratos csatlakozása a városközpont felé. Amennyiben a fehérvári vasútállomáson mindig találnánk éppen bérelhető Lime rollert, sokaknak jelentene segítséget a hazajutásban – és csak egy applikációt kell letölteni a rendszer egyéni üzemeltetéséhez. A zöld gondolatot némiképp árnyalja, hogy a lemerült rollereket bizony autóval kell összeszedni és elvinni tölteni, márpedig az autós összeszedés mégiscsak növeli a forgalmat.
 
A fehérvári polgármester ígérete szerint a város konkrét igényekkel lépett fel a működtetést illetően: a rollerek a történelmi belváros gyalogos zónáiban egyáltalán nem fognak működni, a city egyéb területein maximum pedig max. 8 km/órás sebességre lesznek korlátozva. A korlátozások nélküli területeken a rollerezők maximum 25 km/órával lesznek képesek haladni. Egyúttal a közgyűlés felkérte a Belügyminisztériumot a KRESZ frissítésére, az elektromos rollerekre vonatkozó jogszabályok pontos kidolgozására. Fehérvár mindenképpen szeretne reagálni a jövő kihívásaira, a városvezetés pedig bízik abban, hogy a rendszer kezdeti nehézségei és a finomhangolás után tényleg segítő alternatívát jelentenek majd itt is az elektromos rollerek.

Hogy hol lesz az 50 kijelölt rollerpont, az tehát hamarosan kiderül…