Programkereső

A digitális jövő már a Kossuth utcában van

  • 2018.02.28.

Február 24-én délelőtt benyitottam az Új Nemzedék Közösségi Térbe a Kossuth utcába (ahol nem messze a digitális fejlesztést szintén magáévá tevő Alba Innovár is működik egyébként) és észleltem, hogy valamennyi szék foglalt. Mindenhol diákok ültek és izgatottan duruzsoltak, várva, hogy elkezdődjön a Digitális Jövő Klub bemutatkozó alkalma. A programot az Alba Sansz Kulturális Alapítvány nyerte el a „Külföldi jó gyakorlatok adaptálása a társadalmi integráció elősegítése érdekében a családokban” elnevezésű EFOP-projekten belül és 2017 telén meg is kezdték a lebonyolítást. Ennek része a klubszerűen beindult sorozat, amelyre számukra is meglepően nagy érdeklődés mutatkozik a felsős általános iskolások között.

A Digitális Jövő Klub egyik kiemelt célja az információ átadása mellett a szemléletformálás, mondta el Fenyvesi Viktória projektvezető, aki kollégáival a több, mint ötven megjelent láttán végül úgy döntött, legközelebb egyfajta csoportbontásban folytatják a gyakorlati munkát a gyerekekkel, hogy mindenkinek elérhetőek legyenek a klubban használható okos eszközök és tényleg interaktívak lehessenek az alkalmak.

Szemléletformálás alatt elsősorban azt értik, hogy míg a gyerekek körében végzett elsődleges felmérésük szerint a korosztály főleg a legismertebb közösségi oldallal, a képszerkesztéssel és az okostelefonos videószerkesztéssel szeretnének foglalkozni, ahogyan azt a hozzájuk hasonló népszerű honi vloggerek teszik – a klubban még egy sor lehetőséget kínálnának nekik, amelyekkel még érdemesebb is lenne megismerkedni, mint az esetenként negatív hatásokat is eredményező közösségi médiával. A serdülőkorúak a felnőtteknél természetesen nagyobb magabiztossággal kezelik ezeket a digitális eszközöket, ahogy az ide tartozó felületeket és applikációkat is, de még ezzel együtt is meglehetős digitális beszűkültséget lehet náluk tapasztalni. Mert létezik a Facebook és menő a több százezres megtekintéseket produkáló tinivloggereket követni. De mi van ezeken túl? A digitálisan beszűkült látótér újbóli kiszélesítése legalább annyira fontos célja a klubnak, mint a digitálisan egyelőre hátrányos helyzetben lévő fiatalok egyfajta felzárkóztatása.

  A klub munkatársai az előzetes, tavalyi körkérdésből azt is jól tudják, hogy szinte valamennyi visszajelző hetedikes-nyolcadikos diák rendelkezik okostelefonnal. De igen magas közöttük az internetelérést, laptopot, tabletet birtoklók száma is. De az eszközeiken majdnem hogy csak zenét hallgatnak, csetelnek, videókat nézegetnek, miközben a technológiában rejlő egyéb lehetőségeket szinte egyáltalán nem használják ki. Pedig itt van a robotika, a virtuális valóság, a mesterséges intelligencia, s az ide kapcsolódó részterületek, amelyek mind szórakoztató és informáló lehetőségekké válhatnának – ha a kamaszok hajlandóak lennének ezeket megismerni, használni. A Digitális Jövő Klub ugyan a keretek szerint csak havonta egyszer, általában a harmadik szombaton délelőtt adhat bepillantást ebbe az egyelőre margóra szorult világrészbe, de a jelentkező diákok a végén sokkal nagyobb tudással, bátorsággal vérteződhetnek fel – ígérik az alapítvány munkatársai, akik egyébként közös Facebook-csoporttal és más elérhetőséggel is igyekeznek kedvet csinálni a diákoknak a különböző tervezett témákhoz. Természetesen gyakorlati sorozatot terveznek, ezért a következő alkalmakkor számos olyan eszközt magukkal hoznak majd, amelyekkel a résztvevők nem csak papíron lehetnek majd digitális bennszülöttek, hanem valójában is. A következő klubfoglalkozást egyébként az ünnepi hosszú hétvége miatt március 24-én délelőtt tartják meg.